2025Nieuws
Toelichting van De Zaansche Molen op berichten rond molen De Kat

De afgelopen dagen zijn er in de media berichten verschenen over molen De Kat en de samenwerking met de familie Kempenaar. Dit heeft veel emoties losgemaakt. Daarom wil directeur-bestuurder Katelijne Prinsenberg namens vereniging De Zaansche Molen een toelichting geven.

Veel respect voor de familie Kempenaar
“We begrijpen heel goed dat deze situatie veel reacties oproept,” zegt Prinsenberg. “De familie Kempenaar heeft jarenlang hard gewerkt aan het ambacht van verf malen. Molenaar Piet Kempenaar heeft molen De Kat bekend gemaakt bij een groot publiek. Daar zijn we hem en zijn familie dankbaar voor.”

Niemand wordt weggestuurd
De vereniging De Zaansche Molen wil duidelijk maken: we sturen geen molenaars weg. Er zijn meerdere gesprekken geweest waarin we samen naar oplossingen hebben gezocht. Er zijn verschillende mogelijkheden besproken, zoals het doorgaan met de souvenirwinkel en het geven van workshops. Ook hebben we gevraagd of er interesse was om als hoofdmolenaar in dienst te komen bij de Wind Molen Compagnie, net als de andere molenaars.

Waarom veranderingen nodig zijn
Verfmolen De Kat is sinds 1961 eigendom van vereniging De Zaansche Molen net als de andere 12 molens. Molen De Kat wordt verhuurd vanaf 1981 aan de familie Kempenaar voor hun onderneming ‘V.O.F. Verfmolen De Kat’. Eerst stond molenaar Piet Kempenaar aan het roer van de onderneming, en de afgelopen jaren heeft zijn zoon Robbert dit voortgezet.
Molen De Kat heeft veel bezoekers. Dat is natuurlijk mede te danken aan het harde werk van de familie Kempenaar. Maar ook de ligging, vooraan op de dijk en de mogelijkheid om de stelling te bezoeken, speelt hierbij een rol.

Op dit moment is het zo dat elke molen zijn eigen kaartjes verkoopt. Dat zorgt soms voor oneerlijke concurrentie tussen de molens. Sommige molens liggen meer vooraan op de dijk, andere molens liggen verder weg en zijn minder makkelijk te bereiken en trekken zo minder bezoekers.
Het gaat er om flexibiliteit en gelijkheid voor alle molens in te voeren. Mocht de besluitvorming van de gemeente voor de afsluiting van de Zaanse Schans met de invoering van het verplichte ticket niet doorgaan, blijft de noodzaak bestaan om deze flexibiliteit en gelijkheid voor alle molens in te voeren. Daarom heeft de vereniging er voor gekozen de overeenkomst met De Kat op de huidige wijze niet te kunnen verlengen. “Mocht de molenaar alsnog willen praten over loondienst of het voortzetten van de winkel en workshops, de deur staat altijd open”, aldus Katelijne Prinsenberg.

We wilden graag samenwerken
“We hadden graag samen verder gewerkt, misschien op een andere manier,” zegt Prinsenberg. “De familie Kempenaar zijn echte ondernemers; vanuit dat perspectief hebben we begrepen dat zij liever zelfstandig willen blijven werken en niet in dienst treden bij een organisatie, als hoofdmolenaar, net als bij de andere molens het geval is. Dit is de richting die wij zijn ingeslagen als vereniging en die een gezonde toekomst voor de molens en de Zaanse Schans moet garanderen.”

Molen De Kat blijft open
We willen duidelijk zeggen: molen De Kat gaat niet dicht. De Wind Molen Compagnie zal de molen blijven openstellen voor bezoekers, net zoals bij de andere molens op de Zaanse Schans. De Zaansche Molen heeft hiermee juist oog voor Zaanse ambachten, Zaanse molenaars en de Zaanse identiteit.

Tot slot
“Wij betreuren dat we niet samen tot een oplossing zijn gekomen,” sluit Prinsenberg af. “Tegelijkertijd wensen we de familie Kempenaar veel succes toe in hun verdere ondernemingen. We zijn dankbaar voor alles wat zij voor molen De Kat en het ambacht hebben betekend.”