De leerlingen brengen tijdens ‘In de olie’ een bezoek aan oliemolen De Bonte Hen op de Zaanse Schans. Zij maken kennis met het eeuwenlange proces van het olie slaan. De molenaar legt tijdens de rondleiding uit hoe dit proces in zijn werk gaat en waarvoor de olie wordt gebruikt. Een oliemolen ruikt als je binnenkomt en dat komt door het vuurtje waarop de oliehoudende zaden worden verwarmd voordat het ‘geslagen’ wordt. In de molen is de molenaar bezig met de grote kantstenen die de zaden pletten en daarna met het heien, waarmee de olie uit het zaad wordt geslagen. Oliemolen De Bonte Hen is geheel gerestaureerd en heeft nog originele oliekelders. In het Molenmuseum op 100 meter afstand onderzoeken de leerlingen wat er gemaakt wordt van olie met een spel. Ook spreekwoorden rond het thema olie komen aan de orde. De leerlingen maken kennis met de geschiedenis van de industrie in de Zaanstreek naar het heden.

Natuurlijk is er alle ruimte om vragen te stellen.

Thematiek: molens, windmolen, industriemolen, molenaar, oliemolen, techniek, erfgoed, geschiedenis van de Zaanstreek, olie slaan, oude beroepen, verwerking van olie in voedsel, voeding, industrie, 21e eeuwse vaardigheden, museum, Zaanse Schans, oliemolen De Bonte Hen, Molenmuseum

Canon: Het oudste moderne industrielandschap

Voor wie: Groep 6 t/m 8

Speciaal onderwijs? Neem contact met ons op.

Waar: Oliemolen De Bonte Hen, Kalverringdijk 39, 1509 BT Zaandam

Wanneer: in overleg

Praktische informatie

E: [email protected]

 

T: (075) 621 5148

Contactpersoon: educatiemedewerker Molenmuseum

Prijs: € 125,00 voor de hele klas

In de klas: Bij dit programma is een gratis lesbrief die vooraf of na afloop van de excursie in de klas gebruikt kan worden.

Kerndoelen

Aansluiting kerndoelen

Oriëntatie op jezelf en de wereld:

Mens en samenleving: 39

Natuur en techniek: 42, 44, 45

Tijd: 51 , 52

Kunstzinnige oriëntatie: 56

21e eeuwse vaardigheden: Wat is dat? http://curriculumvandetoekomst.slo.nl/21e-eeuwse-vaardigheden/actueel

De term 21e eeuwse vaardigheden wordt de laatste jaren steeds vaker gebruikt in relatie tot de vraag wat jonge mensen van nu moeten leren, om zich te kunnen redden in de nog onbekende toekomst.

In dit programma is er ruimte voor:

  • Communiceren
  • Samenwerken
  • Probleemoplossend vermogen
  • Creativiteit
  • Sociale en culturele vaardigheden

Instructiebrief voor bezoek

Lesbrief